Historia pewnej rekonstrukcji
Historia pewnej rekonstrukcji to relacja z odtworzenia nieistniejącego od dawna kościoła Wszystkich Świętych w Krakowie.
Pozwoli ona zorientować się w zakresie prac , zarówno przygotowawczych jak i „budowlanych”, których efektem jest model w skali 1:50, wiernie oddający stan obiektu na krótko przed jego rozbiórką w roku 1837.
Prace przy modelowej rekonstrukcji obiektu przebiegają zazwyczaj w trzech etapach:
Stadium pierwsze to dotarcie do materiałów archiwalnych, liczne kwerendy w archiwach państwowych i prywatnych, muzeach i placówkach naukowych a także kompletowanie wizerunków na obrazach grafikach i rysunkach.
Do stadium drugiego należy sortowanie i analiza zebranego materiału i stworzenie komputerowej wizualizacji przyszłej rekonstrukcji.
Ostatni etap to budowa makiety w wybranej skali, wraz z wiernym odtworzeniem wszystkich elementów, od głównej bryły obiektu do najdrobniejszego detalu architektonicznego czy rzeźbiarskiego.
Odtworzony w ten sposób obiekt, poprzez swoją trójwymiarowość i precyzję wykonania posiada ogromne walory poznawcze i przyczynia się do przywrócenia dawno zaginionych zabytków architektury.
mal. Klemens Bąkowski | mal. Bogumił Gąsiorowski |
mal. Józef Brodowski |
mal. Feliks Księżarski | Jabłoński | mal. Teodor Baltazar Stachowicz |
Kościół Wszystkich Świętych to jeden z tych nieistniejących już obiektów, który został stosunkowo dobrze udokumentowany.
Zachowało się kilkanaście wizerunków oddających ogólny charakter budynku, jednak żaden z nich nie jest na tyle rzetelny, aby stanowił wiarygodną bazę do rekonstrukcji, bowiem problemy zaczynają pojawiać się w momencie precyzowania szczegółów, wyglądu poszczególnych detali , nie mówiąc o trudnościach w określeniu proporcji i wymiarów całej budowli.
Porównując kolejne grafiki czy akwarele, bez trudu dostrzegamy różnice i niezgodności pomiędzy nimi, wynikające z wielu przyczyn, z których najistotniejsze to brak zmysłu obserwacji, uproszczenia wynikające z przyjętej wizji artystycznej czy w końcu mierne umiejętności rysownika.
Józef Brodowski ( 1781 – 1853 ) – malarz i profesor krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych z cała pewnością nie był mistrzem w swoim fachu – jego rysunki cechuje nieporadność, brak znajomości perspektywy i konstrukcji a jednak to jego prace zawierają największą ilość szczegółów architektonicznych i dekoracyjnych, co świadczy o tym, że rysownik nadrabiał brak umiejętności technicznych wnikliwą obserwacją natury i z tego względu jego rysunki stały się niezastąpione we wstępnej fazie rekonstrukcji kościoła.
|
...na rysunku Brodowskiego.. | |
...w projekcie rekonstrukcji... | |
... wbudowany w ścianę makiety kościoła. |